بروشور کتابخانه مرکزی

تعداد بازدید:۴۷۰

معرفی کتابخانه

کتابخانه‏ی مرکزی با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع، شامل دو طبقه میباشد. طبقه‏ی اول بخش مخزن، امانت و سالن مطالعه و طبقه‏ی دوم، سایت کامپیوتر و بخش پایاننامهها میباشد.

رده ‏بندی کتاب‏ ها براساس نظام رده ‏بندی NLM و با استفاده از نرم ‏افزار کتابخانه‏ ای Koha انجام می ‏شود.

هدف کتابخانه:

اهداف کتابخانه‏ی مرکزی دانشگاه کمک به ارتقاء سطح کیفی و تقویت آموزش و پژوهش و فعالیتهای پژوهشی دانشگاه از طریق تهیه، توسعه و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز دانشگاه و مدیریت بهرهبرداری از این منابع است.

بخش امانت

ساعت کاری کتابخانه:

ساعت کاری کتابخانه‏ ی مرکزی از شنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 18 و روزهای پنج‏شنبه از 8 صبح تا ساعت 13 می‏باشد.

جامعه ‏ی استفاده‏ کننده:

اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، کارکنان اعم از کارکنان ستادی، بیمارستان ‏ها، شبکه‏ ی بهداشت و درمان و دانشکده ‏ها.

شرایط عضویت:

  • اعضای هیأت علمی با ارائه‏ ی حکم کارگزینی؛
  • دانشجویان با ارائه ‏ی کارت دانشجویی؛
  • کارکنان با معرفی ‏نامه از بالاترین مقام محل خدمت و یا ارائه ‏ی کارت شناسایی معتبر؛
  • عضویت در کتابخانه‏ ی مرکزی با تکمیل فرم عضویت و ارائه‏ ی یک قطعه عکس 4*3 امکان‏پذیر می ‏باشد.
  • دانشجویان مهمان، با ارائه ‏ی معرفی‏ نامه‏ ی رسمی از آموزش دانشکده‏ ی مربوطه می‏توانند در کتابخانه‏ ی مرکزی عضو شوند.

شرایط امانت

کتاب‏ های نفیس و نایاب، کتاب‏ های مرجع، نشریات ادواری، فرهنگ لغات و دایره ‏المعارف‏ ها، نقشه‏ ها و اطلس‏ها و پایان‏نامه‏ ها امانت داده نمی ‏شوند.

اعضای هیأت علمی، 8 جلد کتاب به ‏مدت یک ماه؛

دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری حرفه‏ ای، 2 جلد کتاب به ‏مدت 10 روز؛

دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 6 جلد کتاب به ‏مدت 10 روز؛

دانشجویان استعدادهای درخشان، 4 جلد کتاب به ‏مدت 10 روز؛

کارکنان 2 جلد کتاب، به ‏مدت 10 روز، می ‏توانند امانت بگیرند.

امکان تمدید کتاب، 2 بار به مدت 10 روز می‏ باشد.

تأخیر در تحویل منابع

1. تذکر شفاهی بعد از اولین تأخیر؛

2. محرومیت استفاده از امانت کتاب بعد از دومین تأخیر تا دو برابر زمان دیرکرد؛

3. در تأخیر بیش از 3 بار، اعضای هیأت علمی به ازای هر روز تأخیر 10000 ریال و دانشجویان و کارکنان 5000 ریال به حساب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه واریز و فیش پرداختی را به مسئول کتابخانه تحویل دهند.

بخش فهرست ‏نویسی

هدف اصلی فهرست‏ نویسی، برقراری نظمی است که به مراجعه کننده کمک می ‏کند تا بتواند به سهولت کتاب مورد نیاز خود را در کتابخانه بیابد. به‏ عبارت بهتر، هدف از فهرست‏ نویسی، تهیه‏ ی شناسنامه برای مجموعه‏ ی منابع کتابخانه (اعم از کتاب و دیگر شکل‏ های منابع) می‏ باشد.

بخش فهرست ‏نویسی کتابخانه‏ ی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در حال حاضر 3 کتابخانه‏ ی دانشکده‏ای و ۵ کتابخانه‏ ی مرکز آموزشی- درمانی، را تحت پوشش قرار می ‏دهد.

بخش ثبت کتابخانه‏ ی مرکزی

در این بخش، به‏ عنوان مهم‏ترین بخش نگهداری سوابق مالی تمام کتب اهدایی و خریداری‏ شده توسط کتابخانه‏ ی مرکزی در دفاتر جداگانه ثبت می ‏شود، در این بخش هم چنین اسناد کتب فرسوده، بلااستفاده و تاریخ گذشته که توسط کتابخانه‏ ی مرکزی از مجموعه خارج و وجین می‏ شود از دفاتر ثبت حذف می‏ گردند.

بخش ‏اطلاع‏ رسانی

بخش اطلاعرسانی کتابخانه‏ی مرکزی دانشگاه دارای 20 دستگاه کامپیوتر و دسترسی به منابع الکترونیکی، بانک لوح فشرده منابع  اعم از کتاب، مجله و فیلمهای آموزشی میباشد. راهنمایی و آموزش مراجعین به این بخش اعم از نحوه‏ی جستجو و تهیه‏ی کپی از مقالات درخواستی در این بخش فراهم میباشد.

شرح وظایف بخش اطلاعرسانی:

  •  آمادهسازی سیستمهای کامپیوتری جهت استفاده‏ی مراجعین؛
  •  راهنمایی و آموزش کاربران و دانشجویان در استفاده از منابع الکترونیک جهت جستجوهای تخصصی منابع اطلاعاتی و بدست آوردن مقالات؛
  •  بررسی و نظارت بر دسترسی منابع الکترونیکی اشتراکی دانشگاه؛
  •  نصب و راهاندازی سیستمهای نرمافزاری مورد نیاز جهت استفاده دانشجویان، پژوهشگران و سایر مراجعین؛
  •  فراهم نمودن نیازهای تحقیقاتی و مطالعاتی اعضای هیاًت علمی و دانشجویان؛
  •  امانت لوحهای فشرده کتاب و مجلات  و فیلم کمک آموزشی؛
  •  خدمات تحویل مدارک مورد نیاز اساتید و دانشجویان دانشگاه.

بخش ‏پایان‏ نامه ‏ها

در این بخش پایان‏ نامه ‏های ارسالی دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، و تحصیلات تکمیلی (تخصصی و ارشد) که شامل یک جلد پایان ‏نامه صحافی‏ شده و یک CD  شامل فایلWord  وPDF  متن کامل پایان ‏نامه و ضمیمه ‏های آن می‏ باشد را دریافت و پس از فهرست‏ نویسی توسط کارشناس این بخش در سامانه‏ ی اتوماسیون کتابخانه ‏ایKoha  و سامانه‏ ی مدیریت اطلاعات تحقیقات دانشگاه ثبت می‏ گردد. 

بخش سمعی و بصری

۱. تهیه‏ ی اسلایدهای آموزشی و تبدیل اسلایدهای قدیمی به دیجیتال؛

۲. تهیه‏ ی عکس و فیلم ‏های آموزشی مورد نیاز کاربران؛

۳. پرینت و اسکن مدارک و مطالب آموزشی مورد نیاز مراجعین؛

۴. تهیه‏ ی پوسترهای آموزشی؛

۵. راهنمایی مراجعین جهت استفاده از منابع آموزشی (CD, DVD)

6.  امانت دادن منابع آموزشی و رایت آنها برای مراجعین.

 

سایت کامپیوتر:

دانشجویان با دریافت Username و Password از واحد فناوری اطلاعات دانشکده، می ‏توانند از خدمات سایت اینترنت کتابخانه‏ ی مرکزی دانشگاه استفاده کنند.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۳ دی ۱۴۰۰